Новини
  • Сьогодні до Дня вишиванки у НВК "Гармонія" м. Ужгорода Іванною Фешко було проведено майстер-клас по малюванню вишиванок. Учасники мали можливість не лише створити вишиванку на…
  • Учні першого класу НВК "Гармонія" м. Ужгорода святкують сьогодні День Вишиванки: декламують вірші, співають патріотичні пісні «Ой у лузі червона калина…», адже вони є частинкою…
  • «Турбота тобі, рідна моя… У НВК «Гармонія» проведено загальнонаціональну трудову акцію  «Турбота тобі, рідна моя Україно!» з метою залучення до практичної природоохоронної роботи, здобуття знань, навичок у галузі сільського…

Протидія булінгу

Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти

Процедура подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяви про випадки булінгу (цькування)

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу

План роботи по протидії булінгу

  1. Допомога дітям усвідомити наслідки булінгу
  2. З’ясувати причини булінгу та говорити про його учасників
  3. Психологічна просвіта батьків та класних керівників про боулінг та його ознаки
  4. Навчаємо розрізняти види булінгу
  5. Вчимося протидіяти булінгу
  1. 1. Яким буває булінг?

Булінг (походить від англ.to bull – переслідувати) – агресивна свідома поведінка дитини або групи дітей стосовно іншої, що стосується регулярним фізичним чи психологічним тиском.

Булінг буває:

Словесний – образливі прізвиська та коментарі, погрози ,залякування, глузування нецензурні слова

Фізичний – фізичні дотики та пощипування, бійки, удари підніжки нанесення тілесних ушкоджень, стусани, штовхання

Соціальний – ізоляція, ігнорування, пліткування, публічні приниження, не допускання до ігор та вечірок

Кібербулінг – поширення образливих фото та відео в соціальних мережах, дзвінки та повідомлення з погрозами тощо

  1. Учасники булінгу

У булінгу беруть участь три сторони:

– той хто переслідує (булить)

– той кого переслідує (жертва)

– учасник булінгу , той хто спостерігає

Хто може стати жертвою булінгу:

– діти, які мають занижений рівень інтелекту

– обдаровані, які мають певні досягнення

– діти в яких не розвинені соціальні навички

– діти в яких занижена самооцінка

– діти в яких є фізичні вади(носять окуляри,кульгають,заїкаються)

– мають певні особливості зовнішності (худорлявість, повнота, відстобурчені вуха,руде волосся тощо)

Ініціатори булінгу:

– діти, які мають глибокі психологічні комплекси

– агресивні діти

– лідери егоцентристи

– діти, які самі страждають від насильства(вдома або іншій школі)

– діти, які не розуміють, яких страждань та болю завдають іншим

  1. 3. Наслідки булінгу

3.1. Діти,яких булять:

– стають агресивними ,тривожними

– виникає схильність до депресій та суїциду

– мають розлади харчування, слабкий імунітет та проблеми з серцево-судинною системою

– мотивація до навчання слабка та відсутність поваги до самого себе

3.2 Діти, які спостерігають:

– страждають від безпорадності

– потерпають від депресивних станів

– намагаються уникати навчання в школі

3.3. Ті, хто булить:

– у подальшому причетні до вандалізму,порушення закону

– залучаються до ранніх статевих стосунків

– матимуть досвід вживання алкоголю, тютюнопаління та наркотиків

4. Протидія булінгу

Як впоратися з булінгом самостійно?

– не реагувати на провокації кривдника

– використовувати гумор у розмові. Таким чином можна спантеличити кривдника і відволікти його увагу

– потрібно стримувати (контролювати) власний гнів. Говорити спокійно і впевнено, так ти даси зрозуміти,що не боїшся його

– не вступати у бійку і не назначати зустрічей для розбірок. Кривдник тільки і чекає приводу, щоб застосувати силу

Якщо тобі не вдається самостійно впоратися з булінгом, неодмінно звертайся по допомогу дорослих

– якщо ти або твої знайомі постраждали від булінгу, звернися до учителів, психолога або до керівника закладу освіти

– якщо ти потребуєш правової допомоги(юридична консультація), звертайся до Єдиного контакт-центру цілодобової безкоштовної правової допомоги 0800213103

– якщо тобі необхідна додаткова психологічна допомога, зателефонуй на Національну дитячу «гарячу лінію»116111

– якщо вчителі чи директор не вирішили проблему цькування – звертайся із заявою до поліції

5. Як учителям запобігти булінгу?

– не ігноруйте випадки булінгу – одразу зупиняйте насилля

– пояснюйте, що насилля неприйнятне. Говоріть про його наслідки

– уточнюйте, які саме дії є насиллям і чому їх необхідно припинити

– не вимагайте публічних вибачень від кривдника. Краще вести бесіди з учасниками конфлікту окремо

– заохочуйте дітей робити те що вони люблять (відвідування гуртків, секцій). Інтереси і хобі можуть підвищити довіру, допомогти дітям здружитися і попередити схильність до булінгу

– показуйте приклад ставлення до інших – із добротою та повагою

  1. 6. Інформація для батьків

Зазвичай діти соромляться розповідати, що стали жертвами булінгу через те, щоб виправдати очікування батьків. Тому уважно придивіться до поведінки своєї дитини. Менше критикуйте більше спілкуйтесь з власними дітьми.

Ознаки того, що ваша дитина є жертвою булінгу:

– небажання ходити до школи

– ігнорування класних або шкільних заходів

– пригнічений настрій, розлади сну

– відсутність друзів, усамітнена поведінка

– дитина часто губить гроші,повертається додому із зіпсованими речами, одягом

– часті хвороби, наприклад ломота в тілі, болі в животі тощо

Якщо ваша дитина вже стала жертвою булінгу:

– заспокойтеся і відверто поговоріть з дитиною, уважно вислухайте та запитайте, як саме ви можете допомогти

– обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися в школі: до психолога, класного керівника, вчителів, адміністрації, до президента школи, охорони тощо

– підтримайте її у налагодженні стосунків з однолітками

Пам’ятайте ! Ситуації фізичного насилля потребують негайного візиту до школи та втручання батьків.

Режим доступу:

https://drive.google.com/drive/folders/1Oi7Fa_ZqrL1pVU6FBeSO3pDbhCHYsoUP:

Режим доступу:

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)

Верховна Рада України постановляє:

I. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

1. У Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., № 51, ст. 1122):

1) частину другу статті 13 після цифр “173” доповнити цифрами “1734“;

2) доповнити статтею 1734 такого змісту:

Стаття 1734. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, –

тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, –

тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, –

тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, –

тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу –

тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку”;

3) абзац перший частини третьої статті 184 доповнити словами та цифрами “крім порушень, передбачених частинами третьою або четвертою статті 1734 цього Кодексу”;

4) статтю 221 після цифр “173-1732” доповнити цифрами “1734“;

5) абзац другий пункту 1 частини першої статті 255 після цифр “173-1732” доповнити цифрами “1734“.

2. У Законі України “Про освіту” (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 38-39, ст. 380):

1) частину першу статті 1 доповнити пунктом 31 такого змісту:

“31) булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

систематичність (повторюваність) діяння;

наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого”;

2) частину другу статті 25 після абзацу дев’ятого доповнити новим абзацом такого змісту:

“здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг; сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу”.

У зв’язку з цим абзац десятий вважати абзацом одинадцятим;

3) частину третю статті 26 після абзацу дев’ятого доповнити п’ятьма новими абзацами такого змісту:

“забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:

з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;

забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти”.

У зв’язку з цим абзац десятий вважати абзацом п’ятнадцятим;

4) частину другу статті 30 після абзацу двадцятого доповнити чотирма новими абзацами такого змісту:

“правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти;

план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)”.

У зв’язку з цим абзац двадцять перший вважати абзацом двадцять п’ятим;

5) у статті 53:

у частині першій:

абзац десятий після слів “форм насильства та експлуатації” доповнити словами “булінгу (цькування)”;

після абзацу десятого доповнити новим абзацом такого змісту:

“отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування)”.

У зв’язку з цим абзаци одинадцятий – сімнадцятий вважати відповідно абзацами дванадцятим – вісімнадцятим;

частину третю доповнити абзацом шостим такого змісту:

“повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб”;

6) у статті 54:

частину першу доповнити абзацом двадцятим такого змісту:

“захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю”;

частину другу доповнити абзацом чотирнадцятим такого змісту:

“повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування)”;

7) у статті 55:

у частині другій:

абзац восьмий після слів “закладу освіти” доповнити словами “у тому числі щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування), про”;

доповнити абзацами дев’ятим і десятим такого змісту:

“подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

частину третю доповнити абзацами одинадцятим і дванадцятим такого змісту:

“сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти”;

8) частину першу статті 64 після абзацу восьмого доповнити двома новими абзацами такого змісту:

“з урахуванням пропозицій центрального органу виконавчої влади з питань формування і реалізації державної політики у сфері захисту прав і свобод людини та громадянина, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань сім’ї та дітей, розробляє та затверджує план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, порядок реагування на випадки булінгу (цькування), порядок застосування заходів виховного впливу;

узагальнює та оприлюднює інформацію про випадки булінгу (цькування) в закладах освіти”.

У зв’язку з цим абзаци дев’ятий – двадцять шостий вважати відповідно абзацами одинадцятим – двадцять восьмим;

9) частину першу статті 65 після абзацу шостого доповнити новим абзацом такого змісту:

“сприяють розробленню плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти”.

У зв’язку з цим абзаци сьомий і восьмий вважати відповідно абзацами восьмим і дев’ятим;

10) у статті 66:

частину першу після абзацу сьомого доповнити новим абзацом такого змісту:

“сприяють розробленню плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти”.

У зв’язку з цим абзац восьмий вважати абзацом дев’ятим;

частину другу після абзацу одинадцятого доповнити новим абзацом такого змісту:

“сприяють розробці плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти”.

У зв’язку з цим абзац дванадцятий вважати абзацом тринадцятим;

11) пункт 2 частини другої статті 71 доповнити абзацом п’ятим такого змісту:

“випадків булінгу (цькування) в закладах освіти та заходів реагування на такі випадки, вжитих керівництвом закладу освіти або його засновником”;

12) частину четверту статті 73 після абзацу третього доповнити двома новими абзацами такого змісту:

“здійснювати перевірку заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти, повноту та своєчасність заходів реагування на такі випадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва та засновника закладу освіти;

аналізувати заходи для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування)”.

У зв’язку з цим абзаци четвертий – восьмий вважати відповідно абзацами шостим – десятим;

13) частину другу статті 76 викласти в такій редакції:

“2. Соціально-педагогічний патронаж у системі освіти сприяє взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує профілактику та запобігання булінгу (цькуванню), надання консультативної допомоги батькам, психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування). Соціально-педагогічний патронаж здійснюється соціальними педагогами”.

II. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом:

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Президент УкраїниП.ПОРОШЕНКО
м. Київ
18 грудня 2018 року
№ 2657-VIII

Булінг (походить від англ.to bull – переслідувати) – агресивна свідома поведінка дитини або групи дітей стосовно іншої, що стосується регулярним фізичним чи психологічним тиском.

Булінг буває:

Словесний – образливі прізвиська та коментарі, погрози ,залякування, глузування нецензурні слова

Фізичний – фізичні дотики та пощипування, бійки, удари підніжки нанесення тілесних ушкоджень, стусани, штовхання

Соціальний – ізоляція, ігнорування, пліткування, публічні приниження, не допускання до ігор та вечірок

Кібербулінг – поширення образливих фото та відео в соціальних мережах, дзвінки та повідомлення з погрозами тощо

У булінгу беруть участь три сторони:

– той хто переслідує (булить)

– той кого переслідує (жертва)

– учасник булінгу , той хто спостерігає

Хто може стати жертвою булінгу:

– діти, які мають занижений рівень інтелекту

– обдаровані, які мають певні досягнення

– діти в яких не розвинені соціальні навички

– діти в яких занижена самооцінка

– діти в яких є фізичні вади(носять окуляри,кульгають,заїкаються)

– мають певні особливості зовнішності (худорлявість, повнота, відстобурчені вуха,руде волосся тощо)

Ініціатори булінгу:

– діти, які мають глибокі психологічні комплекси

– агресивні діти

– лідери егоцентристи

– діти, які самі страждають від насильства(вдома або іншій школі)

діти, які не розуміють, яких страждань та болю завдають іншим

Наслідки булінгу

Діти, яких булять:

– стають агресивними, тривожними

– виникає схильність до депресій та суїциду

– мають розлади харчування, слабкий імунітет та проблеми з серцево-судинною системою

– мотивація до навчання слабка та відсутність поваги до самого себе.

Діти, які спостерігають:

– страждають від безпорадності

– потерпають від депресивних станів

– намагаються уникати навчання в школі.

Ті, хто булить:

– у подальшому причетні до вандалізму, порушення закону

– залучаються до ранніх статевих стосунків

– матимуть досвід вживання алкоголю, тютюнопаління та наркотиків.

Як впоратися з булінгом самостійно?

– не реагувати на провокації кривдника

– використовувати гумор у розмові. Таким чином можна спантеличити кривдника і відволікти його увагу

– потрібно стримувати (контролювати) власний гнів. Говорити спокійно і впевнено, так ти даси зрозуміти,що не боїшся його

– не вступати у бійку і не назначати зустрічей для розбірок. Кривдник тільки і чекає приводу, щоб застосувати силу

Якщо тобі не вдається самостійно впоратися з булінгом, неодмінно звертайся по допомогу дорослих

– якщо ти або твої знайомі постраждали від булінгу, звернися до учителів, психолога або до керівника закладу освіти

– якщо ти потребуєш правової допомоги(юридична консультація), звертайся до Єдиного контакт-центру цілодобової безкоштовної правової допомоги 0800213103

– якщо тобі необхідна додаткова психологічна допомога, зателефонуй на Національну дитячу «гарячу лінію»116111

– якщо вчителі чи директор не вирішили проблему цькування – звертайся із заявою до поліції

. Як учителям запобігти булінгу?

– не ігноруйте випадки булінгу – одразу зупиняйте насилля

– пояснюйте, що насилля неприйнятне. Говоріть про його наслідки

– уточнюйте, які саме дії є насиллям і чому їх необхідно припинити

– не вимагайте публічних вибачень від кривдника. Краще вести бесіди з учасниками конфлікту окремо

– заохочуйте дітей робити те що вони люблять (відвідування гуртків, секцій). Інтереси і хобі можуть підвищити довіру, допомогти дітям здружитися і попередити схильність до булінгу

– показуйте приклад ставлення до інших – із добротою та повагою

  1. 1. Інформація для батьків

Зазвичай діти соромляться розповідати, що стали жертвами булінгу через те, щоб виправдати очікування батьків. Тому уважно придивіться до поведінки своєї дитини. Менше критикуйте більше спілкуйтесь з власними дітьми.

Ознаки того, що ваша дитина є жертвою булінгу:

– небажання ходити до школи

– ігнорування класних або шкільних заходів

– пригнічений настрій, розлади сну

– відсутність друзів, усамітнена поведінка

– дитина часто губить гроші, повертається додому із зіпсованими речами, одягом

– часті хвороби, наприклад ломота в тілі, болі в животі тощо

Якщо ваша дитина вже стала жертвою булінгу:

– заспокойтеся і відверто поговоріть з дитиною, уважно вислухайте та запитайте, як саме ви можете допомогти

– обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися в школі: до психолога, класного керівника, вчителів, адміністрації, до президента школи, охорони тощо

– підтримайте її у налагодженні стосунків з однолітками

Пам’ятайте ! Ситуації фізичного насилля потребують негайного візиту до школи та втручання батьків.

План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти на 2021-2022 н.р.

№ з/пЗаходиТермін виконанняВідповідальний
1.Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу
1.1Вивчення нових нормативно-законодавчих документів щодо протидії булінгу (цькуванню), ознайомлення з провідними практиками щодо протидії булінгуПротягом 2021/2022 навчального рокуАдміністрація школи, педагогічні працівники, психолог
1.2Обговорення плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню), на 2021/2022 н.р.ВересеньЗаступник директора з виховної роботи, психолог.
1.3Оновлення рекомендацій  «Протидія булінгу та кібербулінгу» на офіційному сайті закладу освітиПротягом 2021/2022 навчального рокуПсихолог
1.4Участь педагогічних працівників школи в практичних семінарах, вебінарах, майстер-класах, тренінгах з питань протидії булінгу та кібербулінгу (в тому числі онлайн)Протягом 2021/2022 навчального рокуПедагогічні працівники, психолог
2.Діагностичні, профілактичні заходи
2.1Діагностування рівня емоційної напруги та дезадаптації в учнівських колективах:  -спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; -психологічні діагностики мікроклімату,  -рівня згуртованості класних колективів та емоційних станів здобувачів освіти, -визначення рівня тривожності.Протягом 2021/2022 навчального рокуПрактичний психолог керівники 1-11-х класів
2.2Проведення профілактично-просвітницької, корекційно-розвивальної роботи з учасниками освітнього процесу. Проведення тренінгів «Стоп булінг!», «Як протистояти булінгу!».Протягом 2021/2022 навчального рокуПрактичний психолог, класні керівники 1-11-х класів
3Робота з вчителями та іншими працівниками закладу освіти
3.1Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освітиСічень, лютийПрактичний психолог
3.2Консультування класних керівників психологом, соціальним педагогом з проблемних ситуаційПротягом 2021/2022 навчального рокуПрактичний психолог
4Робота з учнями
4.1.Проведення профілактичних бесід, тренінгів з питань протидії булінгу та кібербулінгу за участі поліціїПротягом 2021/2022 навчального року психолог
4.2Проведення тематичного тижня.  Як протистояти булінгу. Оформлення стіннівок на прес центрі  «Стоп Булінг»Вересень Жовтеньпсихолог
4.3. Тематичні години психолога у вигляді виховної бесіди: «Бути толерантним!» . Виховна бесіда «Толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих» Виготовлення символічних краплинок кровіЖовтень груденьПсихолог,  керівники 1-11 класів
4.4.Перегляд мультфільмів:«Булінг у казках!» Перегляд відеофільмів, соціальних відеороликів з питань булінгу в учнівському середовищі із подальшим обговоренням проблемних ситуацій на виховних годинах психолога.Протягом 2021/2022 навчального рокуПрактичний психолог
4.5.Перегляд відеофільмів: «Насильство в казках!» Тематичні години психолога у вигляді занять з елементами тренінгу, бесід, виступів, створення відеоролику,  стінгазет, виготовлення листівок, умовних знаків, браслетів «СТОП НАСИЛЬСТВУ», оформлення виставки листівок і газет на прес центрі тощо.ЛистопадПрактичний психолог
4.6Анонімне анкетування учнів 5-11 класів про випадки булінгу (цькування) у школіСічень травеньПрактичний психолог
4.7.Контроль стану профілактики й протидії випадкам булінгу (цькуванню) в учнівських колективахПротягом 2021/2022 навчального рокуЗаступник директора з виховної роботи, психолог
5Робота з батьками
5.1Проведення тематичних батьківських зборів: «Протидія цькуванню в учнівському колективі»; «Як навчити дітей безпечній поведінці в соціальних мережах»Протягом 2021/2022 навчального рокуПсихолог, класні керівники 1-11-х класів
5.2Проведення консультацій щодо надання порад батькам з питань: – «Як зменшити ризик випадків булінгу та кібербулінгу серед підлітків»; – «Що робити, якщо Ваша дитина є булером? Поради спеціалістів»; – «Що треба знати про булінг батькам підлітків»Протягом 2021/2022 навчального рокуПрактичний психолог, класні керівники 1-11-х класів
5.3Тематичні індивідуальні консультування. Обговорення питання протидії булінгу (цькуванню)За потребиПсихолог, керівники 1-11-х класів

Рекомендації  батькам, щоб зменшити ризик кібербулінгу для своєї дитини

Оволодівайте новими знаннямитак як дитину інструктують про правила дорожнього руху та правила користування побутовою технікою, батьки мають регулювати користування дитини новими технологіями щоб не залишати дитину наодинці з віртуальною реальністю, батьки мають самі опановувати інтернет, навчатися користуватися планшетом або смартфоном тощо
Будьте уважними до дитиниуважно вислуховуйте дитину щодо її вражень від інтернет-середовища звертайте увагу на тривожні ознаки після користування інтернетом, які можуть вказувати на те, що дитина стала жертвою (засмучена чимось, відмовляється спілкуватися тощо)
Підтримуйте довірливі взаємини з дитиноюдоступно розкажіть дитині про кібербулінг, поясніть свою мотивацію: ви піклуєтеся, а не намагаєтеся контролювати приватне життянаголосіть, що якщо дитині надходять образливі листи, есемески або виникають інші проблеми в інтернеті, вона може розраховувати на допомогу батьків не потрібно погрожувати покаранням за відвідування небажаних сайтів — ліпше пояснити загрозу, яку несуть ці сайти
Здійснюйте обмежений контрольможна відстежувати події онлайн-життя дитини через соцмережі, спостерігати час від часу за реакціями дитини, коли вона в інтернеті щоб запобігти комп’ютерній залежності, регламентуйте час користування інтернетом, адже діти часто втрачають відчуття часу онлайн вагомим фактором впливу на дітей є позитивний приклад батьків: якщо вони самі просижують години за розвагами в інтернеті, забороняючи натомість дитині, вплив їхніх виховних заходів буде суттєво низький
Застосовуйте  технічні засоби безпекидля захисту від інформаційних загроз навчіть дитину користуватися спеціальними безпечними пошуковими системами можна використовувати програми-фільтри батьківського контролю, які відкривають доступ тільки до обмеженого переліку безпечних сайтів для дітей та блокують шкідливі сайти з недитячим контентом (такі фільтри можна встановити в операційній системі або в антивірусній програмі)
Формуйте комунікативну культуруроз’ясніть дитині, яка її власна поведінка буде вважатися нормальною, а яка небезпечною чи безвідповідальною зауважте, що спілкування в інтернеті, як і в реальному житті, має бути відповідальним: воно може мати певні наслідки і для самої дитини, і для людей, з якими вона спілкується в інтернеті не варто створювати вигадані образи, негативно реагувати на кожне повідомлення провокативного характеру